torsdag 13 oktober 2011

Fartlekar

Läste ett intressant upplägg på fartlekar i senaste numret av "Aktiv träning" som jag beslöt mig för att testa idag. Har ju kört fyra distanspass nu sedan sträckningen och det har känts väldigt bra. Ingen smärta och rätt pigga ben. Så jag drog på mina nya kompressionstights från Under Armour och stack ut i solen (och blåsten).


Två kilometers uppvärmning i 5,28 tempo och sen plingade de till i min Garmin. Upplägget var följande: 10 sekunder rush följt av 20 sekunder snabb löpning och sen 30 sekunder jogg. Detta upprepade jag i tio varv och höll på att ta död på mig själv på kuppen! Rusherna blev i ungefär 3,10 tempo, snabba löpningen i ca 4,00 och joggen i 5,30 ungefär. Det blev ju lite långsammare tider på slutet.

Varvade ner i 3 kilometer efteråt varav den första var den riktig plåga. Helt vimsig kände jag mig så det gick riktigt långsamt och tungt. Under de två sista släppte det lite och snitttempot för nedvarvningen blev 5,40.

Jag mig ut och trodde att det skulle vara ett ganska lätt pass för de låter verkligen inte särskilt jobbigt men ack så fel jag hade! Tänkte på hemvägen att detta kommer jag aldrig göra om men nu när jag sitter här efter duschen och dricker en smoothie som mellanmål så tänker jag redan på nästa gång. Vart jag ska köra då (någonstans med mindre öppna ytor och därför mindre blåst), hur många varv osv. Det var ett kul upplägg eftersom det hände något hela tiden men ett minus för att jag inte kunde springa med musik då jag var tvungen att höra klockan.

Nu laddar jag om för rygg och bröst på gymmet ikväll med en sväng på staden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar