tisdag 1 mars 2011

Backintervaller - the whole story

Efter att jobbet var slut vid 14 så traskade jag direkt iväg till mitt gym dit jag egentligen hör men aldrig är på. Det ligger för långt bort sedan jag flyttade och så gillar jag inte att det är så ljust och öppen planlösning. Ingen gymkänsla! Men jag fick i alla fall till ett ganska bra rygg- och bröstpass som förhoppningsvis kommer resultera i träningsvärk imorgon! Tryckte i mig en proteinbar och en riktigt äcklig dricka som skulle ge energi och maximera prestationsförmågan. Blev i och för sig ganska pigg men det stod mig snart upp i halsen och det förstörde ju lite under intervallerna.

Var bara hemma och bytte om innan jag gav mig iväg till den tänkta backen. 2,5 km ungefär var det dit och det gick i ett väldigt långsamt tempo (ca. 5.50). Backen jag valt visade sig tyvärr inte varit grusad på länge så det var riktigt halt men som tur är hade jag valt att ta terrängskorna idag och hade hyfsat fäste. Det var värre att jogga ner, då höll jag på att hamna på rygg ett flertal gånger.

Mina snygga och väldigt sköna asics enduro!

Intervallerna blev mellan 115 och 120 m långa och nio stycken. Var helt säker på att jag körde tio men klockan säger annorlunda. Antingen är det jag som inte kan räkna eller så blev det nått konstigt eftersom jag lade in varje intervall som ett pass och ett kanske försvann. Hur som helst så är jag riktigt nöjd med min prestation!

Intervall
1: 27 s
2: 29 s
3: 32 s
4: 30 s
5: 30 s
6: 31 s
7: 31 s
8: 32 s
9: 28 s

Fick pressa på bra på den sista som också blev den längsta. Benen var nu väldigt stumma så nedvarvningen hem på 2,7 km gick ännu långsammare än uppvärmningen. Väldigt synd att jag inte hittar mitt pulsband. Det hade vart kul att se hur pulsen låg och hur fort den gick ner. Hade egentligen velat anpassa vilan mellan intervallerna baserat på den men det gick ju inte nu, fick gå lite på känsla istället. Måste se till att få in lite fler kvalitetspass i schemat, det ger en så himla härlig känsla i kroppen och behövs ju för utvecklingen!

Nu har jag ätit bara lite för mycket till middag och ligger i soffan i någon slags paltkoma. Tycker jag förtjänar det!

3 kommentarer:

  1. Njaaa om han har ett helt paket vet du ju faktiskt ingenting om. =) Eller har jag missat något?

    Lovely med intervaller...själv ska jag ut och springa en kortis nu efter hundkursen. Så jäkla otaggad så det finns inte!

    SvaraRadera
  2. Grymt med intervallerna, även fast du missade en ;)
    Jag har försökt att köra intervaller ett par gånger. Det slutar dock oftast med att jag lägger ner efter ett par stycken.
    Starkt jobbat att köra på! Kör du i backe? Riktigt bra att tiderna är så jämna också, det ska de tydligen vara när man kör intervaller. Annars är det ju lätt att de första är mycket snabbare än de sista.

    Sv:
    haha, gött att det finns någon som känner igen problematiken. Jag var lite rädd att bara låta dryg i inlägget, försökte ha "glimten i ögat". Vännen tyckte dock att jag bara var dryg :P
    Ja, det kanske är lite modigt att ha en rosa iPod, fast jag brukar inte vara så rädd för att tänja på genusramarna. Men just rosa alltså, det är inte min grej. Men men, köpt är köpt. :)

    SvaraRadera
  3. Åh nej har du fått magsjukan?!! Men det "positiva" är väl att den verkar gå över efter endast ett dygn för de flesta. Har läst det på flera bloggar i alla fall. Krya på dig!!

    SvaraRadera